tiistai 31. toukokuuta 2022

Jatkaa jatkaa, KK83

NUTS Karhunkierros 2022

Rukalle saavuimme helatorstaina auringonpaisteessa ja lämpöisessä kelissä. Pääsin mukaan pieneen retkikuntaan, joka kipusi Konttaiselle kameroiden kanssa. Kyseessä oli mainosvideon kuvaus. Aikanaan näemme millainen siitä tulee. Oli mielenkiintoista ja mukavaa, kiva tutustua uusiin ihmisiin ja saada tähän harrastustouhuun uusia näkökulmia.

Kiertopalkinnon luovutin uudelle KK:n valtiattarelle.
Rukan rinteellä perjantai aamun sumussa.
Pitkä matkustus, kuvaukset, jännitys, väsymys ja ajan nopea kulku saivat aikaan päänsäryn. Yritin päästä ajoissa nukkumaan, mutta kaiken järkkäily ei sitä aivan antanut periksi. Onneksi kuitenkin uni oli suht hyvä ja aamulla kello herätti täydestä unesta. Lähdimme katsomaan perusmatkan lähdön klo.08. En voi kieltää, etteikö olisi ollut haikea fiilis. Toisaalta olin niin helpottunut, että oma urakkani olisi vain puolet heidän matkastaan. Mutta se innostus ja ilo perusmatkalaisten kasvoilla oli jotain niin tarttuvaa ja mä muistin vuoden takaa miltä se tuntui.

Meidän porukka siirtyi viileästä ja sumuisesta kelistä hotellin aamupalalle. Mun vanhemmat lähtivät geokätköilemään ja mä jäin tyttäreni kanssa hotellille. Otettiin, tai minä otin lyhyet aamupäivä unet. Käytiin hakemassa tyttären kilpailunumero ja teimme samalla muutaman kilometrin rauhallisen kävelylenkin. Oli melkoisen viileä keli, aivan erilainen kuin edellisenä päivänä. Mietin kuinka ihmeessä tarkenen yöllä juosta jos vielä sataakin. Dropbagin ja juoksuliivin pakkasin suunnitelmien mukaan. Energiaa, eri vaihtoehtoja, hanskoja, pakolliset varusteet ja vielä erillinen pussi Ninnille, joka kuljettaisi sen basecampiin. Levitin kaikki lattialle ja tarkistin tuhannen ja yksi kertaa, että kaikki oli niin kuin pitää. Sitten oli vuorossa päiväunet.
Odottelu ilta kymppiin oli niin pitkä aika. Lepäilyä ja syömistä - joo ihan kivaa, mutta kun haluaisi jo lähteä matkaan. Lopulta pääsi bussiin, joka lähti Rukan keskustasta klo.21 Hautajärvelle. Ninni oli ajanut miehensä kanssa Rukalle kannustamaan ja huoltamaan ja olivat lähdössä paikalla. Siellä näkyi muitakin tuttuja ja tunnelma oli kyllä korkealla. Keli oli lämmennyt, ei satanut, joten uskaltauduin lähtemään matkaan merinovillapaita lyhythihaisen paidan päällä. Ohuet hanskat käsiin.

Kuva: Poppis Suomela
Sitten sitä mentiin. Hautajärveltä Oulangalle on helppoa ja mukavaa, pääosin alamäkeä. Aika nopeasti porukka hajosi ja sain juosta yksin, tietäen että melko lähellä edessä ja takana tulee muitakin. Tykkään juosta yksin, mutta toisten juoksijoiden läsnäololla on suuri turvallisuutta ja tsemppausta luova vaikutus. Eväitä söin suunnitelman mukaan 20 minuutin välein. Juoksu kulki, oli helppo pitää vauhtia yllä. Oulangalla olin aikaan 2:49, eli ihan suunnitelmien mukaan alle kolmeen tuntiin. Tyhjäsin roskat taskuista, täytin taskut dropbagiin laittamillani eväillä, täytin toisen juomapulloni (ekalla vajaalla 30 kilometrillä olin juonut vain puoli litraa). Vielä kuivat hanskat käsiin ja toiset liiviin ja eteenpäin. Ninni ja Sanna olivat huollossa ja oli kiva huikata, että kaikki on hyvin. Vaikka mun gps-seurantalaitteeni olikin hyytynyt, mä en ollut...vielä.
Kaverikuva musta ja Kimmosta alkukiihdytyksessä. Kuva: Poppis Suomela
Basecampiin saavuin aamulla klo.05 melkoisen uupuneena. Jossain 50 kilsan paikkeilla olo oli sumentunut. Edeltävästi oli jäänyt jokunen energia satsi ottamatta ja välit olivat pidentyneet. Päässä humisi ja korvissa tinnitti. Vastaavaa ei ole mulla koskaan aikaisemmin juostessa ollut. Oli alkanut tekemään häjyä eikä mikään eväistä houkuttanut. Kuitenkin melko tekniset juoksupätkät olin pystynyt jalkojen puolesta hyvin hoitamaan, mutta virta muuten alkoi loppua.

Ninni oli vastassa basecampissa. Huoltajan rooli on tuntea huollettava sen verran hyvin, että osaa vastata uupuneen puolesta toimitsijan keskeytys vai jatkaako kyselyihin ja näinpä Ninni tokaisi, että tämä tyyppi jatkaa. Sain kourallisen suolakurkkuja ja ne maistuivat taivaallisilta. Vaihdoin kuivan paidan ja takin päälle. Kuivat hanskat ja toinen kourallinen suolakurkkuja lisää ja matka jatkui.
Kuva: Rami Valonen
Sain pidettyä hidasta juoksua yllä, sillä jalat olivat oikein ok. En merkittävästi kompuroinut enkä kertaakaan kaatunut. Välillä satoi melko reippaastikin ja se oli tehnyt juurakot ja kivikot todella liukkaiksi. Paikka paikoin oli märkää ja polut muuttui kurapelloiksi. Alkuun sitä väisteli lammikoita ja vältteli kenkien kastumista, mutta loppua kohden siihen ei enää kiinnittänyt huomiota. Lamppua ei tarvinnut keskiyön hetken kestävässä hämärässäkään.
Kuva: Rami Valonen
Ninni oli lopussa useammassakin kohdassa kannustamassa ja kuvaamassa. Sillä on vaan uskomattoman iso merkitys, vaikka tuossa vaiheessa ei mitään konkreettista huoltoa saa tehdä huoltajan toimesta. Mä odotin malttamattomana Konttaiselle nousua, mutta matka sinne tuntui järkyttävän pitkältä. Yrityksistä huolimatta en saanut energiaa alas ja sitä mentiin pelkällä juomalla. Vatsa kurni ja kaipasin jotain suolaista. Vihdoin Konttaiselle ja sen jälkeen sorattua baanaa huoltoon ajassa 9:45.

Olin pettynyt, koska tässä vaiheessa mun olisi pitänyt olla jo nousemassa Rukalle, että olisin päässyt tavoiteaikaani. Jäisin kauas siitä. Helpottunut kuitenkin olin päästyäni vihdoin nousemaan kohti Valtavaaraa. Kyllä mä täältä tulen, vaikka hitaasti. Valtavaaralla kävin hipaisemassa tupaa ja vilkaisin sumuisia maisemia. Hiukan oli jo pilvimassat rakoilleet ja aamu oli pitkällä. Oksetti ja joudun todenteolla puhaltelemaan, että en ala kyökkimään. Varovaisesti alaspäin, askel kerrallaan kivikossa. Rukan päässä reitti teki pari uutta koukkua, jotka oli tosi ärsyttäviä. Juosten kuitenkin maaliin asti, jossa pääsi suoraan halaukseen. Olin uupuneen onnellinen päästyäni perille. Naisten sarjan neljäs, tunnin itse asetetusta tavoitteesta myöhässä.
Maalissa aikaan 11:16:40, kuva:Ninni
Pitkässä suihkussa huuhdoin pettymystä irti iholtani. Kun energian ottaminen oli taas mennyt pieleen, olin kuitenkin onnistunut välttämään rakot ja isommat hiertymät oikein tehdyillä teippauksilla. Yksi reippaampi oikean jalan varpaiden lyöminen kiveen sai aikaan etuvarpaan kynnen mustumisen, mutta muuten jalat olivat melko hyvät, lievää turvotusta tokikin. Suihkun jälkeen tuli tunnin urvahdus ja sitten pitikin alkaa pakata tavaroita ja siirryimme odottamaan tyttären 13 kilometrin lähtöä. Ruoka upposi pikku hiljaa ja raikkaassa ulkoilmassa pysyi hereillä.

12 vuotias tyttäreni juoksi upeasti, sillä hän sijoittui 13 kilsan naisten sarjassa kolmanneksi. Mun ohjeet mennä rauhallisesti, kävellä kaikki ylämäet ja pysähtyä ottamaan energiaa taisi kaikua kuuroille korville. Hyvä niin, koska neiti tuli maaliin hyvävoimaisena ja itsekin hiukan ymmällään hyvästä juoksusta. Olen äärettömän ylpeä tyttärestäni!

Ja kiitollinen jälleen kerran koko perheelleni kannustuksesta ja vanhemmilleni, että lähtivät reissuun mukaan. Ninnille erityiskiitos; valvoit koko yön (paitsi ne pari kymmenen minuuttista 😉) vain auttaaksesi mua. Olen sanaton heittäytymisestäsi mukaan.
Ja tietysti kiitos ystäville, sometutuille ja tuntemattomille tsempeistä. Niin ja kanssa juoksijoille kiitokset kans. Onhan tämä niin hienoa 😁

~Eija~

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti