sunnuntai 6. elokuuta 2017

Tunturisuunnistus päivä 2

Hyvin nukutun yön jälkeen ikkunankaihtimia avatessa eteen aukesi melko harmaa näky. Oli aivan pilvessä ja tihuutti vettä. Lämpötila näytti plus 7°. Tunturisuunnistuksen toinen kisapäivä oli tänään. Aamupalaa suuhun ja päälle märän nihkeät suunnistusvaatteet. Tarkoitus oli pestä vaatteet lauantai illalla ja kyllähän se pesukone pyörikin, jopa kahdesti kun en ymmärtänyt ensimmäisellä kerralla avata vesihanaa ja toinen yritys keskeytettiin koneen pitäessä linkousvaiheessa kovaa kolinaa. Eihän ne vaatteet sitten aamuun mennessä ehtineet kuivua... No, kastumaan siellä tulisi joka tapauksessa. Kisapaikalle sain kyydin seurakavereiltani Karolta ja Juhalta - kiitos. Muu perhe jäi heräilemään ja syömään aamupalaa sekä siivoamaan mökkiä luovutuskuntoon.
Kisapaikalle meno osui niin nappiin, että sain suoraan lähteä lähtöön lämmitellen. Toisena kisapäivänä lähtö on takaa-ajotyylillä. Mä jäin eilispäivän voittajasta 13 minuuttia ja 38 sekuntia, joten mun lähtö oli klo.10.13 ja sekunnit. Mun reppuun pudotettiin gbs-seuranta mokkula, mikä oli mulle yllätys ja hirvittävää, mutta toisaalta näin jälkikäteen ajatellen aika hienoa. Mun perään lähti alle minuutin nainen, jonka kanssa muutaman sanan ennen lähtöä vaihdoin. Hän oli tehnyt eilen 10 minuutin pummin, joten tiesin hänen saavan mut kiinni. Ja niinhän siinä kävikin ja ekan rastin jälkeen olin ajettu kiinni. Pitkä väli toiselle rastille ja itselle selvä valinta oli mennä polkua pitkin. Saman sarjalainen lähti samaan suuntaan. Niilanpään rinnettä ylös kivutessa ehdittiin jutellakin. Molemmilla painoi eilinen jaloissa, mulla erityisesti oikea jalka tuntui laahaavan.
Kolmoselle oli taas todella pitkä väli. Vaihtoehtona oli mennä tunturien yli-ali-yli-ali tai kiertää kauempaa polkua. Me jatkettiin polkua pitkin. Luulammit-lampien kohdalla molemmilta meni ohi kapea polku ja palan matkaa mentiin porojen polkua, mutta suunta oli oikea. Rasti oli tunturin rinteellä ja kipuaminen sinne oli todella raskasta. Kävelyksi se meni, mutta hyvä treeni se oli ihan Vaarojen maratoniakin ajatellen 😉

Vielä oli kaksi helpompaa rastipistettä ja väsy todella alkoi painaa. Sarjakaverin päätin pitää koko ajan näköpiirissä, sillä ei hänelläkään kevyimmältä meno näyttänyt. Toiseksi viimeinen rasti ja olin vielä lähellä. Punnitsin yritänkö juosta kiinni vai laskettelenko maaliin rennosti. Selkä näkyi kuitenkin todella lähellä, joten päätin kokeilla miten väsyneenä jaksan vielä vähän kiristää. Yleensä loppukireissä en hevillä anna periksi. Saavutinkin koko ajan ja rinnalle päästyä vastusta ei tullutkaan, joten paahdoin loppuun asti. Maalissa kiitimme toisiamme hyvästä menosta.
Maalissa!
Tämän päivän kisassa olin kolmas ja tuo loppukiri varmisti mun viikonlopun kokonaiskisan 4. sijan 😁
Matka oli linnuntietä 15,9km ja oma mittari näytti matkaa kertyneen yli 18km. Aikaa kului 1 tunti ja 55 minuuttia, sama kuin eilen.

Tänään ei enää jaksanut kovin maisemia ihailla,väsy painoi. Enemmän ihailin vaivaiskoivuja jalkojeni juuressa ja iloitsin löytyneistä rasteista ilman mainittavia harhailuja. Uskallanpa siis linkittää tänne tuon aikaisemmin mainitsemani gbs-seuranta linkinkin. Gbs-seuranta löytyy täältä. Mä olen tuo sininen pallo (Keski-Säntti DA). Linkissä näkyy myös miesten ja partioiden pääsarjojen menijät.
2.pv:n kartta.
Perheemme tämän kesän lomareissukin sitten sai mukavan päätöksen, kun äiti pääsi mallikkaasti maaliin 😃 Pitkä ajo kotiin on jo voiton puolella. Mukava päästä taas kotiin. Aktiivisen muutaman päivän reissun aikana tuli liikuttua yli 106 kilometriä; kävellen, retkeillen, polkujuosten, fatbikellä pyöräillen ja suunnistaen. Tästä mä tykkään, kun monessa tekemisessä sai olla lapsetkin mukana 😊

Niin ja onneksi loma vielä jatkuu kotosalla.

~Eija~

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti