torstai 13. elokuuta 2020

SM-viikonloppu univelassa

Viime postauksen lopussa jätin tarinan tunnelmaan, jossa kiireinen loman aloitus oli konkreettisesti nähtävissä mun naamalta ja hiukan lysyyn painuneista hartioista. Edessä oli kuitenkin yksi odotettu kisastartti, jota en kuitenkaan ollut ehtinyt jännittää saatikka siihen keskittyä. Oli pyöräsuunnistuksen SM-keskimatka. Oli jopa epätodellinen olo, koska ajatukset juoksivat vielä edellispäivän hölkän järjestelyissä. Kuuma päivä ei yhtään auttanut asiaa. Osasin aavistaa, että tästä vielä sytytään, mutta eipä tuo lähtötilanne ollut ihanteellinen ollenkaan.

Pyörä valmiina, polkijasta en oo niin varma..
Onnekseni ei tarvinnut ajaa Nurmijärvelle. Onneksi Marjalla oli hyvä asuntoauto, jossa sai pyörän, kaikki muut tavarat ja eväät näppärästi mukaan. Marja mietti koska lähdetään lähtöpaikalle, meillä kun oli vain muutaman minutin erolla lähtöajat ja silmäili muutenkin että molemmilla oli oleelliset asiat kunnossa. Lähdössä ehti mukavasti hetken silmäillä tilannetta ja todeta että armoa ei anneta, kun heti lähdön jälkeen saa kivuta lähes pystyseinää K-rastille. Jokunen sen polki, mutta mä en edes yrittäisi (vaikka yleisesti yllyttettävissä olisin). Minuutti ennen lähtöä saa kartan. Siinä ajassa ehtii tarkistaa että on oikean sarjan kartta ja tehdä pikaisen silmäyksen reittiin. Tarkemmin ehdin tehdä päätöksen kuinka meen ykköselle, jonne saikin heti suunnistaa tosi tarkasti. Solttilannummin ulkoilualueella oli oikomiskielto, eli sai kulkea vain karttaan merkittyjä reittejä. Tällä kiellolla pyrittiin ehkäisemään uusien polkujen syntymistä ja vanhojen kasvamista.
Pysu-SM-keskimatka, Nurmijärvi.
Suunnistaminen lähti ihan hyvin liikkeelle. Kolmoselle tosin polun ohi ajo ja vitoselle mentäessä ajauduin kulkemaan kakkos rastini kautta ja se teki turhaa koukkua, mutta ainakin tiesin tarkkaan missä olen ja siitä oli helppo jatkaa. Seiska rastilla oli kartan vaihto ja kapean, pimeän ja kuraisen alikulkutunnelin kautta siirryimme Käpylännummen puolelle. Ysi rastille epäröinti virhe ja jouduin pysähtymään jopa kaksi kertaa. Ja kympille taas virhe ja pysähdys. Tuo kymppi ärsytti eniten, koska se oli tosi typerä epäröinti virhe, kun olin koko ajan menossa ihan oikealla polulla. Loput rastit meni aivan hyvin, en keksinyt niille ainakaan parempaa reitinvalintaa, vaikka nopeampaa olisi toki voinut polkea.
Yksi mun rasteista maastossa. Kuva: Sanna

Olin sarjani, Daamit40 viides. Osanottajia oli 12. Voin olla tyytyväinen, kun otan kaikki olosuhteet huomioon. Rastiväliajoista näkyy heti tekemäni virheet ja myös se, että pärjäsin myös joillain väleillä tosi hyvin. Kun saisin epäröinnin ja typerät virheet pois, saisin nipistettyä eroa kärkeen merkittävästi. Nyt voittajalle hävisin sekuntia vaille kuusi minuttia. Pronssille jäin kaksi ja puoli minuuttia.

Aamupala.
Mä ja Marja pääsimme kisapäivän päätteeksi kuin viiden tähden hotelliin, sillä ystäväni Sanna perheineen majoitti ja ruokki meidät. Käytiin palauttavalla uinnilla ja juteltiin iltamyöhälle elokuun lämpöisessä yössä. Aivan kuin oltaisiin oltu jossain ulkomailla, niin erikoinen tuo ilma oli ja silti ilta jo pimeni ja kausivalot antoivat lisää lämpöistä tunnelmaa. Sänkyyn päästyäni nukahdin lähes heti. Aamulla edellispäivän vaivannut päänsärky oli poissa ja olo oli muutenkin niin paljon parempi. Herkullinen aamupala kummipojan lempipuurolla ja itse kerätyillä marjoilla oli niin herkkua. Kiitos Sannalle perheineen kaikesta ystävällisyydestä 💓
Pysu-SM-viesti Hyvinkää, Sonninmäki.
Viikonlopun kisailut eivät vielä loppuneet, sillä edessä oli vielä pyöräsuunnistuksen SM-viestit Hyvinkäällä. Mulla ja Marjalla oli viime vuoden mestaruus sarjassa D80 puolustettavana, mutta jo ilmoittautuneiden listaa silmäillessä peli oli selvä. Ei nosteta meidän seuran lippua korkeimmalle tänään, ei varmasti. Hyviä omia suorituksia lähdettiin ajamaan ja tämä tavoite suht hyvin saavutettiinkin.

Ikäsarjoissa suunnistajien yhteisikä ratkaisee sarjan. Pääsarjaan toki voi osallistua kuka vaan, mutta vanhempiin (eikä tietysti pääsarjaa nuorempiin) voi mennä. Mun ja Marjan ikä riitti D80-sarjaan, eli yhteisikä on vähintään 80 vuotta. D100-sarjaan ikämme ei vielä riitä. Ikäsarjoissa on yhteensä neljä osuutta, eli molemmat polkee kaksi osuutta. Marja sai aloittaa, koska mä kammoksun sitä lähdön härdelliä karttojen, pyörien ja lukkopolkimien sekamelskassa. Marja toi sijalla 10. Mä sain kartan ja järkytyin näkemästäni! Mikä hämähäkkiverkko!!
Hämähäkinverkkoa!

K-rastille polkiessa, jonne on viitoitus, pähkäilin ja tuskailin miten ihmeessä ikinä löydän ykköselle. Itseni tuntien polkuhässäkässä kulkeminen ei ole mulle helppoa. Piti löytää isoa polkua, vaikka pitemmällä kierrolla. Ja sellainen löytyi vasemmalta kaartaen. Pikku hiljaa hämähäkinverkko hahmottui isompien polkujen varaan ja näki paremmin, ei huomioinut pienempiä polkuja. Homma alkoi sujua, vaikka seiskalle mentäessä poljin hetken väärää polkua, mutta hoksasin sen onneksi arviolta 50 metrin jälkeen. Koukkaus siinä joka tapauksessa tuli, mutta olin nopeasti kartalla. Kartan mittakaava muuten oli 1:5000, kun edellispäivänä se oli 1:10000, enkä oikein päässyt ollenkaan tähän pienempään mittakaavaan sisälle ja sen vuoksi vauhdissa polkujen ohi ajoja tuli jokunen.

Mä tulossa maaliin. 

Tulin vaihtoon 9. Yhden siis olin ohittanut. Osuusajoissa olin osuuteni 3. nopein. Olin siihen todella tyytyväinen. Varjossa odottelin Marjaa toiselta osuudeltaan ja samalla 9. sijalla Marja tuli. Nyt oli jo paljon helpompi lähteä toiselle omalle osuudelle, kun tiesi mitä on vastassa. Tukeuduin heti isoihin polkuihin ja kaksi samaa rastiakin oli kuin ekalla keikalla. Ennen toiseksi viimeistä rastia näin yhden meidän sarjan polkijan edessä. Olin nähnyt hänen lähtevän ennen mua maastoon. Siinä hetkessä kilpailuvietti nosti päätään ja päätin että ohi menen ja lisäsin vauhtia. Kurvasin viimeiselle rastille jyrkemmin kuin hän ja pääsin ohi. Nostin lopullisen sijoituksemme 7. Osuusajoissa olin 4. nopein, johon myös olin erittäin tyytyväinen. 

Mä ja Marja D80-sarjan viestissä 7.

Olipa taas viikonloppu. Kiireisestä aikataulusta huolimatta oon onnellinen että vaan lähdin ja iloinen olen miten kaikki meni ja niin tyytyväinen että selvisin reissusta. Pyöräsuunnistus on niin hauskaa. Kunpa ehtisi treenata enemmän. Kuukauden päästä olisi pyöräsuunnistuksen ikäsarjojen MM-kisat Lahden suunnalla. Edelleen on hyvin epävarmaa järjestetäänkö ne vai kuinka tässä käy. Korona-tilanne on auki ja vaikka kisajärjestelyt pystytään hoitamaan ohjeistuksien mukaan, pääsevätkö ulkomaalaiset kilpailijat Suomeen. Hankala ja kurja tilanne useille osapuolille. Eniten harmittaa järjestäjien puolesta, jotka varmasti jännittävät maailman tilannetta kämmenet hikoillen.

Toivotaan parasta ja tehdään parhaamme.

~Eija~

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti